Menu

Curbies : Nieuws 2011

Berichten :

  • 18/12/2011 : Aanzet tot Curbies huisreglement

    Aangezien we als Curbies organisatie het voorbije jaar merkelijk gegroeid zijn, met mogelijke verdere groei gedurende de komende jaren in het vooruitzicht, even enkele puntjes op een rijtje om alles in goede banen te blijven leiden :

    • kosteloos 'vrijwilligerswerk' : eenieder die zich wenst in te zetten voor de Curbies is uiteraard meer dan welkom om dit te doen. Echter, aangezien de Curbies geen activiteiten organiseren met als doel winst in het laatje te brengen, kunnen mogelijke persoonlijke kosten ook niet aan de Curbies doorgerekend worden. Uitzondering hierop is merchandise die (na interne consensus in verband met beste prijs/kwaliteit) via externe bestelling wordt aangebracht (en waarop geen enkele winst gemaakt mag worden). Als we om practische redenen deze algemene aanpak zouden wensen te wijzigen, dan zal dit op voorhand duidelijk gecommuniceerd worden.
    • inschrijvingen Curbies events : aangezien het minder eenvoudig geworden is om karting sessies te reserveren (inclusief een op voorhand vast te leggen mogelijke splitsing in verschillende groepen, in geval van beperkte capaciteit aan karts), worden alle Curbies piloten verzocht om na uitnodiging steeds ten laatste 14 dagen op voorhand hun beschikbaarheid door te geven. De inschrijvingen worden (na eventuele verdere aanmaningen) 7 dagen op voorhand bevrozen. Bij laattijdige notificatie (dus minder dan 1 week op voorhand) dient de piloot in kwestie zelf bij de betreffende karting te informeren naar de mogelijkheid om alsnog te kunnen meerijden.
    • startvolgorde per heat : 30 minuten voor aanvang van de 1ste heat worden alle aanwezige piloten volgens huidig Curbies Cup klassement op de startgrid (of -pit) geplaatst. Laattijdige piloten sluiten achteraan aan. Deze startvolgorde wordt niet meer gewijzigd tijdens latere heats van hetzelfde event (tenzij om gebruik van eenzelfde kart te vermijden, zie hieronder).
    • verschillende karts : hergebruik van eenzelfde kart tijdens een volgende heat geeft voor die piloot aanleiding tot volledige schrapping van zijn prestatie tijdens die heat (in de bijkomende veronderstelling dat daarmee toch een gelijkaardige prestatie zou geleverd worden, alsook de huidige best-2-heats-of-3 verrekening in aanmerking genomen). Het is de bedoeling dat elke piloot zelf deze mogelijke conflictsituatie opmerkt, en spontaan voorstelt om in de startvolgorde de eerstvolgende nog niet eerder door deze piloot gebruikte kart te bemannen. Daarna vult iedereen in volgorde verder de open plaatsen in (met analoge resolutie van conflictsituaties voor de overige piloten). Om misverstanden te vermijden, gelieve steeds Coyote hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen (graag ook in geval van mogelijke twijfel).
    • blauwe vlag : tenzij duidelijke afspraak met de baancommissarissen (en bijgevolg uitdrukkelijke briefing op voorhand), moet de blauwe vlag ten allen tijde gerespecteerd worden (en mag er in dat geval dus niet verdedigd worden). Dit heeft uiteraard niets te maken met een informatieve gestrekte blauwe vlag (om 'treintjes' aan te geven).

    Wellicht kan iedereen begrip opbrengen voor bovenstaande afspraken, maar suggesties tot verbetering worden zeer graag via verder overleg overwogen en opgenomen !

  • 18/12/2011 : Fireball ontvlamt tijdens 13de Curbies Cup

    We have a 2011 winner ... ! Benne (die voor de gelegenheid even zijn racenaam veranderde) wint voor de 1ste maal de Curbies Cup, nadat HappyFool (2x), ex-piloot Enzo, en BozZz (3x) hem hierin voorgingen. Dit mag terecht een sterke prestatie genoemd worden, nadat Benne tijdens de voorbije jaren (en het huidige jaar) ongeveer elk bot in zijn lijf brak.

    Eervol 2de (voor de 5de maal gedurende 7 jaargangen) werd Ivani, die hierdoor zijn reputatie als meest regelmatige en solide piloot alleen maar versterkt. Op de 3de podiumplaats vinden we Coyote, die zich tevreden dient te houden met 2 voorbije 2de plaatsen, wellicht een mogelijk gevolg van zijn onorthodoxe rijstijl.

    BozZz kon de achterstand te Meeuwen net niet goedmaken, en partner Snood behaalde een mooie 5de plaats dankzij regelmatige inzet en gestadige groei. Daarna komen de piloten met meer dan 4 schrapresultaten aan bod, waarvan er verschillende halfweg dit jaar te Francorchamps de Curbies geneugten leerden kennen (met bijzondere dank aan Benne, als 'gelukkige vinder', want sedertdien zijn we geen enkele Curbies Cup race meer gestart met minder dan 10 deelnemers). Even opsommen vanaf de 6de plaats : Fireball, DeDe, 3vil, Babieke, KennyBoy, Jim, Faithless, Mister-Sam, en Ivanneke. Verder vinden we nog de dit jaar te druk bezette ex-kampioen HappyFool, Shury, Tuub, en Flash-Moestash. Tot slot vielen niet in de prijzen (wegens slechts 1 race meegereden) : Karen, Hendrik, Georgio, en Karlien.

    Elke Curbies Cup editie wordt dus ieder jaar uitdagender, en werd verleden weekend in alom gekende Curbies traditie afgesloten via extra animatie na de race, met daarna uiteraard een lekker afsluitend buffet (en niet te vergeten de ceremonie waarbij opnieuw een gigantisch aantal trofees werd uitgedeeld, alsook enkele speciale attenties aan onze oudste en trouwste supporter Edgard).

    Uiteraard stond de afsluitende race op een ditmaal sneller circuit te Meeuwen bol van verrassingen. Coyote ging zeer zwaar in duel met Ivani (waarvan de 2de heat net iets te zwaar, getuige beide uitschuivers net over de limiet, maar anderzijds toch enkele sterke inhaalacties). Het duel werd uiteindelijk tijdens de 3de heat puur op techniek beslist : van beide los rijdende piloten draaide Ivani een halve tiende seconde sneller. Het andere duel (tussen Fireball en 3vil) werd beslecht in het voordeel van Fireball, waarbij deze zelfs 2 keer de snelste tijd van de dag liet optekenen. De overige piloten reden eerder voor de eer, want het was bijzonder onwaarschijnlijk dat het eindklassement voor hen nog zou veranderen. BozZz had misschien een beetje pech tijdens de laatste heat veelvuldige gevechten te moeten aangaan, waardoor Ivani en Coyote hem elke ronde op ongeveer hetzelfde punt terugzagen. HappyFool, Babieke, en KennyBoy waren (op Fireball na) de sterkste piloten van de dag. Tegenover de vanzelfsprekendheid bij HappyFool en KennyBoy, was het toch wel aangenaam te constateren dat vooral Babieke na een jaar relatieve anonimiteit haar vroegere schwung terugvond (weliswaar met nog enkele ruwe kantjes). Jim en Tuub waren onklopbaar in de 2de reeks, die we noodzakelijkerwijs moesten opzetten wegens beperkte capaciteit aan karts. Mister-Sam bleek daar een klasse te sterk voor vrouwtjes Snood en Faithless (die weliswaar elke heat merkelijk meer gas uit de kart persten), en gelegenheidspiloten Karen en Hendrik proefden ook met zichtbaar plezier van onze leuke sport. Last but not least : een nog herstellende Benne tufte vloeiend in het rond, daarbij simpelweg zijn best-of-the-best plaatsje veiligstellend. Enig minpuntje aan het karting luik was de ongelijkmatigheid van de karts, met zelfs een experimentele maar niet zo goed opwarmende bandensoort op Coyote's kart in de 1ste heat, en kapotte transponder op HappyFool's kart. Toch bleek opnieuw dat powercircuits net dat tikkeltje extra meebrengen tegenover andere meer technische circuits.

    Na het karten was het botsvoetbal aan de beurt, uiteraard helemaal volzet na de leuke herinneringen aan dezelfde activiteit 3 jaar geleden. Van jong (7 jaar) tot oud (71 jaar) : iedereen ging blijkbaar graag naar de kermis !

    Nog meer success kende de lasershooting activiteit, waarbij opnieuw jong en (ditmaal iets minder) oud gedurende 2 opeenvolgende sessies mits indeling in verschillende teams het tegen elkaar konden opnemen. De feedback hierop was zo positief dat we mogelijk op het einde van volgend seizoen dezelfde activiteit zouden voorzien te Mol.

    Zoals bij elke feestelijke gelegenheid mocht de versterking van de innerlijke mens niet vergeten worden. Een bijzonder lekker warm vis- en vleesbuffet viel het bijna voltallige Curbies team ten deel, alsook de verschillende aanwezige supporters. Niet minder dan 25 stoelen aan de eettafel mag toch wel zeer geslaagd genoemd worden. Uiteraard ging hieraan zoals jaarlijks nog onze kleine pilotenhuldiging vooraf, wederom rijkelijk voorzien van trofees door Ivani, en vereeuwigd door cameraman BozZz. Onze Edgard, die zich na enkele pintjes nog steeds in het botsvoetbal waande, kreeg hierbij nog een extra uitnodiging om bij gelegenheid met piloot naar keuze in een duokart te Lommel plaats te nemen, waar het vinnige circuit tegenwoordig ook voorzien is van brug. Edgard zag het uiteraard onmiddellijk zitten om eens heel het zaakje van binnenuit mee te maken in plaats van achter een glazen doorkijk gezeteld in een cafetaria.

    Ziezo, de jaarlijkse pen is wederom bijna leeggeschreven, dus er rest ons niet veel meer dan iedereen een goed verlof en eindejaarsfeesten toe te wensen, om volgend jaar op 14 januari de startpedaal-(af)trap te geven te JPR. C u all there ... !

  • 21/11/2011 : Gerepareerde Benny wint 12de Curbies Cup

    Eergisteren waren we te gast in de Zeelandhallen te Goes (Nederland). Wederom 10 piloten aan de startlijn, en allemaal zin om gigantisch veel gas te geven. Driewerf helaas ! Na enige meters gereden te hebben, beseften de meesten al dat we in zeer ongelijkmatige karts zaten. Het tractorgehalte buiten beschouwing gelaten, was er zelfs een kart waarvan de motor tot 2 maal toe aan volle snelheid in een bocht uitviel. Nochtans werd er hier en daar lekker gescheurd en geschuurd, en mochten we zelfs enkele duels optekenen.

    De man die zelf aan (pols)reparatie toe was, kon dit allemaal nog het beste relativeren : Benny reed niet slechter dan een 2de plaats (waarvan 1 heat winst). Onze regelmatigste piloot Ivani eindigde op de 2de plaats, en andere oudgediende BozZz mocht het podium completeren (met ook 1 heat winst). Ivanneke was de snelste piloot van de dag (via de 3de heat winst), maar viel na een lange rij eerdere podiumplaatsen deze keer net daarachter. 3vil presteerde het om de 3de keer op rij net voor DeDe te finishen, en Coyote kon na enkele decor verbouwingen nog net voor Fireball blijven. Mister-Sam bleef consistent voor Faithless, alhoewel deze laatste (en daarbij enige vrouwelijke pilote van de dag) tijdens de laatste heat enorm versnelde tot in het peloton.

    De bizarre omstandigheden zorgden voor enkele lokale schokgolfjes in het eindklassement. Onverslaanbare superman Benny even niet meegerekend zag Coyote zijn voorsprong op Ivani wegsmelten als sneeuw voor de zon, met nog +1 op de eindteller. BozZz deed een goede zaak, maar zal als 4de man toch nog hard moeten trappen om mee het podium op te klauteren. Snood volgt uiteraard nog steeds BozZz, en na voorgaande top 5 komen we aan de piloten die meer dan 4 schrapresultaten te verwerken kregen : DeDe, 3vil en Fireball ex-aequo, en Babieke en KennyBoy, die deze keer beiden verstek moesten laten gaan. Daarna vinden we nog Jim, Mister-Sam, Ivanneke, Shury, en de dit jaar spijtig genoeg overbezette dubbele ex-kampioen HappyFool. Flash-Moestash en Tuub reden dit seizoen elk 2 keer mee, waardoor ook zij in de eindejaarsprijzen vallen.

    De afsluiter te Meeuwen zal wegens bevriezing van alle reeds toegekende schrapresultaten vooral nog knetterende spanning brengen tussen Coyote en Ivani (in het gevecht om de 2de plaats), en tussen 3vil en Fireball (in het gevecht om de 7de plaats, om zich daarna tot beste halfseizoen starter gekroond te mogen zien). Er kan nog steeds (tot 1 december) ingeschreven worden voor het bijgaande eindejaarsfeest; indien niet voor het karten, dan graag voor het botsvoetbal of de lasershooting, maar vooral niet te vergeten : het lekkere warme buffet, met nog enkele verrassingen als apotheose van ons 8ste Curbies Cup seizoen. Allen bijzonder welkom, dus men zegge het voort aan familieleden, supporters, en misschien zelfs nog enkele kersverse aspirant-Curbies ... !

  • 23/10/2011 : Coyote dubbele macaroni na 11de Curbies Cup

    Het mag gezegd worden : de porties macaroni na onze Curbies Cup race te Eupen leken gisteren meegegroeid met de prestaties van onze piloten. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, want Coyote won de race op zijn indoor lievelingscircuit. Na de eerste ronden had iedereen alvast de smaak goed te pakken : een snel circuit met zeer afwisselend bochtenwerk en een leuke brug in het midden. Fireball deed onmiddellijk zijn naam eer aan, door inderdaad nogal vurig de 1ste heat door te branden. Zeer snel daarna vlamden ook Coyote en Ivanneke over de eindmeet. Tijdens de 2de heat was KennyBoy opeens klaarwakker, met BozZz on power op de tweede plaats, en Ivanneke opnieuw op het podium. De 3de heat moest Ivani uitgerekend in de laatste ronde de duimen leggen voor Coyote, met een tiende seconde later opnieuw KennyBoy in de spotlight. Interessante machtswisselingen, en dus andermaal spanning tot op het laatste moment. 3vil, DeDe, en Babieke vochten onderling hun eigen robbertje uit, en Snood moest deze keer toch even wijken voor de in het rond vliegende testosteron.

    In het eindklassement blijft de aan de voorpoot geblesseerde Benny nog steeds onbedreigd op de 1ste plaats, en heeft Coyote met de meeste (4) race wins op de teller een klein kloofje kunnen slaan ten opzichte van Ivani, alhoewel Ivani's betere schrapresultaten hierin binnenkort wel eens terug verandering zouden kunnen brengen. BozZz begint een beetje terrein te verliezen, en Snood maakt de verbinding met achtervolgers DeDe en Babieke. Daarna volgt de nieuwe garde, met slechts een half seizoen op het palmares, maar daarom zeker niet minder. Aanvoerder hiervan is KennyBoy, met reeds 3 race wins. Na een kloofje (met daarin Jim) vinden we Fireball en 3vil. Daaronder volgen de piloten met de minste Curbies Cup deelnames : Faithless, Mister-Sam, Ivanneke, Shury, HappyFool, Flash-Moestash, en Tuub.

    Volgende keer gaan we een kijkje nemen bij onze noorderburen, met name in de gigantische Zeelandhallen te Goes. Laat ons hopen dat in tussentijd de toegangswegen niet overstromen, want amfibie karting staat nog niet onmiddellijk op onze agenda.

    Ook niet te vergeten : KennyBoy, Fireball, en Babieke zullen de Curbies vertegenwoordigen tijdens de eerstkomende 3-uurs endurance race te JPR, 's avonds op 11 november. Supporters zijn zoals altijd zeer welkom, en als het even kan zelfs graag beneden in de pit ! Dit is trouwens onze eerste (en waarschijnlijk laatste) deelname aan een extern georganiseerde race dit jaar, maar we zouden (na 5 jaar minimum activiteit) ook op dit vlak het vuur terug willen aanwakkeren ...

  • 25/09/2011 : Kenny Boy speelt 3 op een rij tijdens 10de Curbies Cup

    Medio 2010 speelde HappyFool 4 op een rij, in totaal 9 op 12 heats gewonnen hebbende tijdens 4 opeenvolgende races. Kenny's teller staat reeds op 6 ingeblikte heats tijdens de laatste 3 Curbies Cups, dus een volgende hat trick zou een evenaring van onze ex-kampioen betekenen.

    De Curbies opkomst was gisteren iets minder dan verwacht. Bij deze dus nogmaals een kleine oproep om bij verwachte afwezigheid steeds op voorhand de voorzitter te verwittigen. In elk geval stonden er 11 piloten warm te draaien in de JPR pits, die het allen na afloop nog warmer hadden wegens de nazomerse temperatuur. Omdat er niemand anders meereed, waren de baancommissarissen akkoord om geen blauwe vlag te hanteren. Desondanks werd er zeer gentleman/gentlevrouw ingehaald, en niet zo hard verdedigd. Al bij al weerom een zeer leuke Curbies dag erbij, met vooruitzicht naar meer van dat.

    In de schaduw van KennyBoy (st)reden de overige 10 piloten. Raar maar dit seizoen nogmaals waar : Coyote was zeer goed op dreef, waardoor er 3 heat podiumplaatsen volgden, resulterend in een overkoepelende 2de plaats (, dus verwisseling met Ivani). Nummer 3 van de dag was 3vil, die met 2 heat podiumplaatsen en elke race ook steeds beter geplaatste best laps duidelijk maakte dat de anderen volgend seizoen terdege wakker zullen moeten blijven. Ivanneke (met het resterend heat podiumplaatsje en de 2de best lap van de dag) kwam net te kort, alhoewel de boodschap hier ook steeds duidelijker wordt. Piloten DeDe en oudgediende Ivani misten hier en daar net die extra snelheid om een bedreiging te vormen, waarbij opgemerkt dient te worden dat naamgenoten Ivani en Ivanneke elkaar tijdens de heats ook sterk concurrentie aandeden. Fireball en Babieke waren wellicht iets minder vertrouwd met het circuit, waarna Mister-Sam, een herstartende Tuub, en een geblesseerde Faithless de rangen afsloten. Benny, die zich met beplaasterde voorpoot op de nieuwe Curbies kleding toelegde (en het moet gezegd : vooral het op race overall geborduurde 'gouden' embleem is prachtig), blijft met voorsprong op de 1ste plaats staan. Nog 3 races om hier onwaarschijnlijk maar eventueel toch nog verandering in te brengen ...

    Binnen 4 weken zullen we in principe het prachtige indoor-met-brug karting circuit te Eupen verschroeien, maar het zou kunnen dat we in tussentijd met (meerdere) Curbies team(s) aan een extern georganiseerde race zouden deelnemen. Informatie hierover volgt via het gebruikelijke email kanaal. Ook overwegen we om naast de traditionele Curbies Cup formule enkele Curbies-only endurance races (of zelfs apart criterium) in te voeren. U ziet het : voor elk wat wils, en steeds onder de gemeenschappelijke noemer van het allemaal nog plezanter te maken. Hierop voortgaand graag opnieuw een oproep om alle inschrijvingen voor ons Curbies eindejaarsfeest tijdig te kunnen afronden, zodat er een duidelijk zicht komt op de benodigde capaciteit bij de verschillende fun-events tussen de Curbies Cup race en de finale feestdis. Bedankt !

  • 15/09/2011 : KennyBoy In Kart nummer 1 tijdens 9de Curbies Cup

    Uitzonderlijk na 3 weken vertraging stroomt wederom enige inspiratie via het keyboard naar onze website. Zaterdag 27 augustus hadden we de intentie om ons eens goed uit te leven op het 1 km circuit te Inkart. Driewerf helaas, want een uurtje voor de 1ste sessie begon het zowaar te stortregenen. Met nogal wat plassen op de ideale lijn en elders besloten de eigenaars de piste te beperken tot eerst het binnencircuit, en daarna toch het binnen- met kleine buitencircuit. Een nieuwe record opkomst van 14 piloten aan de startlijn maakte wel een en ander goed. Wat bleek : een vers ingepakte Curbie, luisterend naar de naam Ivanneke (, en met wel een heel aparte foto op zijn profielpagina), trok onmiddellijk alle registers open waarna hij 3 maal op het podium belandde. Bij deze : welkom, en aan de andere piloten : opgelet ! KennyBoy drukte het rechterpedaal echter net iets harder door de kartbodem, waardoor deze laatste (zoals tijdens de vorige Curbies Cup) in het midden op het podium belandde. Flitsende Snor (aka Fla...-Moes...) plus het triumviraat oprichters bemachtigden elk ook een verheven plaatsje, zodat oud toch nog een beetje tegenwerk kon bieden aan nieuw. Dede kwam uiteraard af en toe zijn voorwiel tonen, en 3vil deed ook zijn uiterste best, maar met ongeveer 15 aan elkaar gewaagde piloten is het kleinste foutje tegenwoordig genoeg om 3 plaatsen naar beneden te donderen. Tuub had na enige onderbreking ook de weg naar ons kartkransje teruggevonden, en de overigen ... wel ... die zullen volgende week te JPR net dat tikkeltje sneller uit de bochten moeten tevoorschijn komen.

    In de Multimedia sectie staan ondertussen enkele groepsfoto's te bewonderen, waarop slechts enkele Curbies ontbreken. De Curbies ledenteller staat ondertussen op 18 zeer sterk gemotiveerde piloten, dus het wordt alsmaar moeilijker om iedereen bij elkaar te krijgen. We moeten volgend seizoen dus noodgedwongen rekening houden met de capaciteit van de kartings, omdat het toch nog altijd de grootste kick geeft om ons allemaal tegelijk door de woelige bochten te wringen. Mede hierdoor wordt er steeds op voorhand bevestiging van deelname gevraagd, zodat we ter plaatse nooit voor verrassingen komen te staan.

    Voor wat betreft het totaalklassement hebben de eerste 6 piloten het voordeel dat ze (via automatische berekening) exact 4 schrapresultaten kunnen inroepen. Al het nieuw jong geweld van de laatste maanden zal nog enkele maanden langer moeten wachten om volgend jaar helemaal tot ontplooiing te komen, dus nog even wat punten van de koplopers wegvreten vooraleer de situatie misschien zal omgedraaid worden. Er beginnen kleine kloofjes te ontstaan tussen Benny, Ivani, Coyote, en BozZz, maar de strijd voor de 3 grootste trofeeën is natuurlijk nog niet beslist. Jim en Snood volgen dapper mee, maar daarna zien we een scherp staande KennyBoy alvast oprukken richting Babieke en de immer iets snellere Dede. De nochtans betere gemiddeldes rijdende Shury sluit finaal de top 10 af.

    Ziezo, dat was het weer. Blijkt dat een scherper geheugen onmiddellijk na de race toch iets vlotter schrijft dan 3 weken later, dus uw aller voorzitter zal plechtig opnieuw zijn best doen om zich terug iets tijdiger naar het redactie lokaal te begeven.

    Zoals daarnet vermeld, staat volgende week de JPR klassieker op til, een circuit dat borg staat voor veel goede race herinneringen, waar de uitstekende organisatie zeker niet vreemd aan is. Uitzonderlijke vermelding verdient hier ene 7-jarige Speedy, die het niet zo lang geleden op een zondagmorgen tussen een hele hoop andere kinderen presteerde om op anderhalve seconde van zijn pappie te eindigen. Staat erbij tussen de Best Laps ! U weze dus gewaarschuwd : supertalent op komst ... !

  • 31/07/2011 : KennyBoy sluit 8ste Curbies Cup kort

    Electrische karts : je bent ervoor of ertegen. Dat was zo een beetje de ondertoon tijdens de voorbije Curbies Cup race, gisteren te Middelkerke. Wellicht spelen de verschillende rijstijlen hierbij een rol, want het is bijvoorbeeld quasi onmogelijk om met een mammoet van 220 kg een drift in te zetten op een circuit met extra veel grip. Een beetje gas lossen om te vertragen voor een bocht werkt ook al niet 100%, dus het komt er vooral op aan om tijdig te remmen en dan zelfs in de bocht de beschikbare power te gebruiken om relatief snel terug aan het plafond te geraken. In absolute snelheid moeten deze electrische gevaartes echter onderdoen tegenover hun meer geoliede broertjes, dus het is nog maar de vraag of dit prille technologische stadium de appreciatie van het doorsnee publiek zal overleven.

    Genoeg gezwamd over batterijen. Blijkt dat we sinds gisteren terug een kartfenomeen in ons midden hebben ! Na (als eerste Curbies optreden) in de net-niet categorie geëindigd te zijn te Francorchamps, liet KennyBoy gisteren zeer overtuigend zijn pedaal- en stuurkunsten zien door onmiddellijk de eerste 2 heats te winnen en de 3de heat ook nog eens op het podium te eindigen. De best lap van de dag stak hij dan ook maar meteen op zak. Oudste rot van ons gezelschap Benny volgde gewoontegetrouw op het minimum via 3 podiumplaatsen, waaronder de 3de heat winst (en 2de best lap). Broeder BozZz bleek na een rustgevende vakantie zeer scherp te staan, wat zich vertaalde in 2 podiumplaatsen en 3de best lap, tezamen goed om op 1 puntje van Benny te eindigen.

    Eervolle vemeldingen gingen naar Ivani en relatieve nieuwkomer Fireball, met daarna in de middenmoot Babieke, HappyFool, en 3vil. Het dient gezegd dat oude glorie HappyFool na een lange karting break de vonken niet onmiddellijk uit de batterijen kon laten springen, maar laten we ons vooral niet misleiden door deze sluwe pseudo-Hollander ! Als hekkesluiters vinden we nog net voor een hopeloos klungelende Coyote en een keurig Snoodje een nieuwe (16de) Curbies piloot, luisterend naar een in jaren meest origineel verzonnen racenaam. Was het nu Crash-Moestash of Pistash-Moestash ? Nee, natuurlijk niet ... : enter Flash-Moestash !

    Als we even de balans opmaken na de recente injectie van nieuw jong bloed, dan lijkt het erop dat een 15-tal piloten bijzonder sterk aan elkaar gewaagd zijn. Spannende races zijn altijd al het Curbies doel geweest, dus we zijn op de gewenste manier verder aan het groeien. Even niet vergeten dat er af en toe enkele gelegenheidsrijd(st)ers meerijden (zoals gisteren Karlien), maar we hanteren de ongeschreven regel om iemand als Curbie piloot te beschouwen vanaf het moment dat er voldoende zekerheid is dat deze persoon minstens enkele volledige Curbies Cups per seizoen kan meerijden.

    In het totaalklassement is Benny aan de leiding gekomen, vlak voor Coyote en Ivani. Daarna vinden we op enkele puntjes BozZz, en nog enkele puntjes verder Jim. Snood bewijst dat regelmatig rijden beloont, want zij is over kanon Shury gesprongen, die vanaf heden de lijst aanvoert van overige Curbies piloten die (inclusief de 4 toegelaten schrapresultaten) spijtig genoeg niet frequent genoeg aanwezig konden zijn om aanspraak te maken op aansluiting met de top. Uiteraard benadeelt deze regel de talenten die halverwege het seizoen de rangen zijn komen versterken, maar het blijkt niet zo eenvoudig om een optimale regel te verzinnen. Wellicht kunnen we hieraan wel een mouw passen, door bijvoorbeeld een apart laatste-half-seizoen criterium te belonen tijdens onze traditionele eindejaarsceremonie. Andere suggesties ook welkom ...

    Rest er mij nog mijn vierwekelijks epistel af te sluiten door middel van uitnodiging tot de langste racetrack van het seizoen : de 1 km zomerpiste te Inkart. Laat ons hopen dat de weergoden ons zoals alle voorgaande jaren gunstig gezind zullen zijn, zodat we op korte tijd misschien opnieuw ons record aantal Curbies Cup deelnemers kunnen verbreken.

    Nog een prettige resterende vakantie voor degenen onder ons die daar nog naar smachten. We zien elkaar terug eind augustus !

  • 05/07/2011 : Benny en Ivani blikken 7de Curbies Cup in

    Het was deze keer iets langer wachten op de vierwekelijkse Curbies gazet, maar de reportage werd daardoor niet minder ...

    Verleden zaterdag hebben we te Francorchamps een nieuw record gevestigd : 13 Curbies piloten op de startgrid, waarvan 3 nieuwe gevaarlijke jonge snaken, luisterend naar de namen Fireball, KennyBoy, en 3vil. Na 2 heats gewenning veroverden deze kleppers tijdens heat 3 maar liefst 3 van de hoogste 4 plaatsen, met gelukkig Ivani nog ertussenin. Benny en vooral Ivani deden het in de andere heats om beurten quasi perfect, met Shury en Jim telkens als 3de finisher. Babieke, BozZz, Dede, Coyote, en Mister-Sam jojooden vrolijk op en neer, en Snood had wellicht wat moeite om haar nieuwe blauwe kartschoentjes beenhard op de rechterpedaal te drukken. De helft van het pack reed daarna nog een 4de sessie, waarin Fireball na Ivani en Benny bewees ook onder de 57 seconden te kunnen duiken.

    Alhoewel de adrenaline dit jaar alweer rijkelijk vloeide, dient toch gezegd dat er zoals vorige jaren nogal wat verschil op de karts zat. Hopelijk zal dit euvel bij de volgende editie verholpen worden. Het totaalklassement blijft voorlopig uit dezelfde kopgroep Coyote, Benny, Ivani, en BozZz bestaan, met Jim, Shury, en Dede niet ver daarvandaan. Snood en Faithless vervolledigen het rijtje piloten met maximum 4 schrapresultaten, zodat de overige piloten dus minder Cups meegereden hebben. Echter niet getreurd : ook deze piloten zullen na het botsautovoetbal en lasershooting tijdens ons volgende eindejaarsfeest te Meeuwen blij verrast worden tussen de soep en de patatten van het afsluitende diner.

    Kleermaker Benny verblijdde alle naar Francorchamps afgezakte piloten trouwens ook met de prachtige nieuwe collectie Curbies T-shirts en sweaters, waarvoor nog steeds extra bestellingen zullen worden aangenomen. Kersverse straffe piloten en een gloednieuwe outfit geven ons uiteraard weer wat extra impuls om onze vriendschappelijke competitie verder uit te breiden.

    Volgende keer trekken onze zwart-geel-witte piloten naar Middelkerke, om daar voor de allereerste keer in electrische karts te stappen, op een ongezien uitdagend outdoor circuit. Laad de batterijen alvast maar op, want we zijn vastbesloten er de vonken te laten uitspringen !

  • 04/06/2011 : Benny en Coyote samen over de 6de Curbies Cup eindmeet

    Zoals bij de vorige Curbies Cup race lag de buitentemperatuur terug om en bij de 30 graden, maar deze keer te Machelen was het gezwoeg aan menig tractorstuur de spreekwoordelijke druppel die bij velen de emmer zweet deed overlopen. Desalniettemin werd er fel gestreden, zij het wel in ietwat ongelijkmatige karts. Na elk een heat gewonnen te hebben, bleek de strijd uiteindelijk beslist in het voordeel van Benny en Coyote, met Ivani op minimum afstand. BozZz, Jim, en Shury volgden na een kloofje, en een in opmerkelijk gloednieuw knalrood Ferrari-pakje gehulde Snood en verse aanwinst Mister-Sam sloten de rangen af. Bij deze hartelijk welkom !

    Coyote mag zichzelf in het totaalklassement alvast als ongekroonde Curbies koning beschouwen, met Benny, Ivani, en BozZz mooi op rij als opvolgers. Dede, Jim, Shury, Faithless, en Snood buigen nog even noodgedwongen het gehelmde hoofd, maar de overige piloten (HappyFool, Babieke, Mister-Sam, en Georgio) hebben wegens omstandigheden meer dan 4 Curbies Cup races gemist.

    Uit de voorinschrijvingen is ondertussen gebleken dat we volgende keer te Francorchamps als voltallige Curbies vertegenwoordiging zullen aantreden. Het te verwachten hoge adrenaline gehalte zal hier niet vreemd aan zijn, dus extra piloten zijn zeker welkom om gezamenlijk de uitlaten te laten knallen ...

  • 08/05/2011 : Coyote profiteert tijdens 5de Curbies Cup

    Een onmetelijke fabriekshal, 30 graden hitte, en nogal wat toeristen op de piste. We schrijven 7 mei te John Martin Namur karting, met slechts een magere Curbies opkomst : 4 piloten. Desalniettemin werd er vanaf de eerste seconde vlijmscherp door de bochten gesneden, uiteraard met onze pedals to the metal, tot enig ongenoegen van nogal wat zwalpende toeristen. Bij afwezigheid van snelheidsrecordhouders BozZz en Jim zag Coyote een uitgelezen kans om alvast de eerste 2 heats in te blikken. Tijdens de laatste heat slaagde Ivani er evenwel in om de best lap van de dag scherper te stellen, en raasde Benny enkele millimeters voor Coyote over de eindmeet. Proficiat aan Faithless om zich met veel moeite door het drukke verkeer te manoeuvreren, maar dat kwam spijtig genoeg haar rondetijden niet ten goede.

    Wegens discussie over het mogelijk op te trekken aantal toegestane schrapresultaten, worden nog even de volledige punten in het totaalklassement weergegeven. De extra race win van Coyote heeft hier voor een hazensprong gezorgd, zodat Ivani alle zeilen zal moeten bijzetten om Coyote terug in zijn kielzog te zetten. Benny's ononderbroken podiumplaatsen zorgen ervoor dat hij nog steeds aan de leiding blijft, maar BozZz is natuurlijk nooit veraf ...

    Het blijkt ondertussen enkele jaren geleden dat we het circuit te Machelen onveilig gemaakt hebben, maar binnen 4 weken is het weer zover ! Hopelijk een iets talrijkere opkomst, dus leg de helmen maar klaar ...

  • 09/04/2011 : Benny toppresteerder tijdens 4de Curbies Cup

    Vandaag te Extreme Karting Herselt hoefde Benny slechts een klein beetje gas bij te geven om elke heat overtuigend binnen te halen. Nadat hij de vorige Curbies Cup races van dit seizoen steeds op een 2de plaats eindigde (met afwisselend een andere Curbie op kop), kon een eerste overwinning niet langer uitblijven. Er werd ook hard en precies gereden door de overige piloten : Ivani en Coyote verzamelden elk 2 podiumplaatsen, terwijl HappyFool (na blitzbezoek) en een zeer tijdelijk niet-rokende BozZz elk een 2de plaats mochten noteren. Dede had een beetje pech net niet op enig podium te eindigen, alhoewel hij practisch even snel was als het gros van voornoemde piloten. In de categorie vrouwelijk schoon slaagde Snood erin om Faithless te verschalken. Daarenboven dook Snood voor het eerst onder de psychologische '1 seconde achterstand op de gevorderden' drempel. Zeer wel en doe zo voort, meende de voorzitter.

    Alhoewel de aanwezige Curbies met volle teugen konden genieten van goed gesmeerde karts op een snel parcours, bij deze toch graag een oproep aan de recente afwezigen om graag de Curbies Cup agenda zo veel mogelijk vrij te houden. De afwezigen misten trouwens een meertalig optreden van schatbewaarder Edgar, die na enige Leffes zonder moeite ongeveer alle krantenkoppen ter wereld citeerde.

    Rest enkel nog de invitatie voor de volgende Curbies Cup race mee te delen : gloeiende uitlaten en krijsende banden op een soms verrassende ondergrond rondom John Martin's moderne glazen uitkijkpost in de gigantische hal te Franière/Namen.

  • 20/03/2011 : BozZz beste stuurman tijdens 3de Curbies Cup

    BozZz heeft gisteren te Mol alvast zijn stijgende Curbies Cup lijn verder gezet. Na de eerste 3 seizoenen gewonnen te hebben, en daarna naar de middenmoot teruggezakt te zijn, is het dit prille seizoen al goed bergop gegaan. Na de eerste 2 heats ingeblikt te hebben, kon hij op iets rustiger tempo tijdens de 3de heat partner Snood nog wat coachen, zodat deze (zoals op andere circuits) verder progressie kon maken. Van de door ziekte en andere soorten belet ietwat magere opkomst bleken Benny en Ivani beiden toch nog net iets sterker dan Dede, alhoewel Dede ook 2 maal op het podium eindigde. Coyote kreeg de gaspedaal van de onderliggende karts maar niet door de vloer getrapt, waardoor hij zwoegend telkens enkele tienden te kort kwam om mee te dingen naar de ereplaatsen.

    Van alle piloten die reeds aan de 3 voorbije Curbies Cup races deelnamen, staat Benny voorlopig bovenaan, gevolgd door BozZz. Coyote en Ivani staan enkele puntjes lager nog zij aan zij, maar de goede prestaties van de voorlopig lager geklasseerde andere piloten zullen vanaf de schrapresultaten beginnen doorwegen, dus er kan nog veel veranderen.

    Binnen 3 weken staan we weer aan een nieuwe startlijn, en wel te Herselt, waar we met een half oog op de chrono op het stuur zeer precies door de bochten zullen moeten scheuren om andermaal op jacht te gaan naar het baanrecord.

  • 12/02/2011 : Coyote driftend naar 2de Curbies Cup overwinning

    Snelle karts op een gladde ondergrond zijn altijd een belevenis. Zo ook vandaag te Huizingen, waar Coyote de minste moeite had om zijn kart na veelvuldige lanceringen steeds tijdig de bochten in te sturen. Ook Benny was elke heat in de top-3 terug te vinden, met afwisselend Jim, Ivani, en BozZz als compagnons. De rondetijden lagen weer dicht bij elkaar, maar deze keer zat Shury in de net-niet seat. Snood moest deze keer helemaal alleen de vrouwelijke eer redden, wat ze uiteraard met brio deed : elke heat een halve seconde eraf, om tot op een seconde te naderen van de ervaren rotten. Dat de meeste piloten dikwijls naar adem moesten happen om de kokende adrenaline onder controle te houden, werd nogmaals duidelijk toen BozZz na de laatste heat zijn helm afzette (of zagen we boven zijn hoofd de dampen van een winterbarbecue ?)

    Over de totaalstand valt nog niet veel te zeggen omdat niet iedereen evenveel races gereden heeft, en omdat de schrapresultaten nog niet actief zijn. Grote favoriet HappyFool was vandaag niet te bespeuren, maar zal zich ongetwijfeld reeds aan het aanscherpen zijn om ons binnen 5 weken terug in grote vorm te vervoegen te Mol. Bij deze ook alvast alle andere piloten gewaarschuwd : vorige seizoen hadden we ginder onze beide handen aan het stuur nodig om tijdens de vele snelle bochten rechtop in het zadel te blijven. Begin dus alvast maar te dromen van dit volgende snelheidsduivelsfestijn ... !

  • 16/01/2011 : Slipperige start van 7de Curbies Cup seizoen

    Zoals we het vorige racejaar succesrijk hebben afgesloten, zijn er gisteren te Bilzen maar liefst 10 sterk gemotiveerde Curbies aan de startlijn verschenen, om daarna gezellig hard in het rond te zwalpen op een van nattigheid doordrongen circuit.

    Enkele piloten zoals Coyote en Ivani hadden letterlijk moeite om hun draai te vinden, terwijl er voor absolute toppers 'gouden HappyFool' en 'zilveren Benny' geen vuiltje aan de lucht bleek te zijn. De aanwezige lucht bleek echter wel te vuil voor Georgio, die na lange afwezigheid in krappe medische conditie tevergeefs zijn kans kwam wagen. De sterkste prestatie van de dag werd vooral neergezet door Jim, die zich (na enkele veelbelovende pieken verleden jaar) deze keer onwrikbaar in het brons nestelde, net voor BozZz die geen enkele moeite had om op, onder, en naast de brug de goede lijnen te vinden. Ook de dames waren lekker op dreef : een na onderhoud bij coach Georgio herboren Babieke die bijna de laatste heat won, Faithless die vanaf de eerste heat al onmiddellijk aansloot en op dit lastige parcours gelijkmatig bleef, en tenslotte Snood die elke heat merkbaar heviger door de piste brandde.

    Volgende keer zullen we terug te gast zijn op het merkwaardige circuit te Huizingen, waar we alvast de competitiekarts gereserveerd hebben om ook daar weer met de vlam in de pijp alle kanten van de aanwezige brug af te werken.

Top