Menu

Curbies : Reglement

1. Emoties :

  • Alle emoties welkom.

    • In the heat of the battle kan soms conflict ontstaan, om welke reden ook. Desgevallend faciliteert de voorzitter om daarin wat redelijkheid te helpen brengen (tenzij zelf betrokken, en dan faciliteren zo mogelijk beide mede-oprichters).

    Deze regel hanteren we om zoveel mogelijk in de fun te blijven (en potentieel ons reglement te verbeteren).

2. Kart Toewijzing :

  • Bij vrije instap keuze (in plaats van kart toewijzing door marshalls) hanteren we inverse totaalklassement volgorde.

    • Ingeval er meerdere rijen karts voorhanden zijn, vullen we de rijen van links naar rechts (met gezichtspunt richting uitgang pit).

    Deze regel hanteren we om mogelijke snellere karts aan tragere (of minder frequent deelnemende) piloten te geven, zodat we zoveel mogelijk kunnen strijden.

3. Kart Uniciteit :

  • Tijdens een volgende heat met eenzelfde kart uit een vorige heat rijden resulteert voor de betreffende piloot in een niet-registratie van die volgende heat.

    • Elke piloot is zelf verantwoordelijk om tijdens elke Curbies Cup in elke volgende heat diens instap kartnummer te checken t.o.v. vorige heats.
    • Het kan gebeuren dat marshalls dit over het hoofd zien, ondanks voorafgaande uitdrukkelijke vraag. Elke piloot (van vooraan naar achteraan) dient desgevallend zelf actie te ondernemen om steeds in verschillende karts te rijden, via een switch met de in startvolgorde achterliggende piloot (tenzij dat het probleem niet zou oplossen, en dan desgevallend met de daaropvolgende piloot, etc.).

    Deze regel hanteren we om mogelijke mechanische verschillen op karts zo fair mogelijk te houden.

4. Vlaggen :

  • We respecteren te allen tijde alle vlaggen.

    • Een (niet gestrekte) blauwe vlag betekent verplicht laten inhalen (liefst via aanwijzen aan welke kant ingehaald kan worden), ten laatste in de 3de daaropvolgende bocht, zelfs al zou een marshall 'onterecht' gevlagd hebben.
    • Niet elke karting gaat in op ons voorstel om de blauwe vlag achterwege te laten, bijvoorbeeld bij niet-exclusiviteit.
    • Buitenkant bocht houden in plaats van vertragen of ver uit de lijn gaan rijden is het meest zinvolle om te laten inhalen.

    Deze regel hanteren we om niet in de problemen te geraken met de kartings.

5. Lijn Verdedigen :

  • Alles mag, niks moet (tenzij blauwe vlag). Dus we mogen intentioneel onze lijn verdedigen, zelfs al brengt dat mogelijke best laps (tijdelijk) in het gedrang.

    • Er is een verschil tussen enerzijds op ongeveer dezelfde snelheid verdedigen en anderzijds op duidelijk verschillende snelheid blokkeren.
    • Zigzaggen is niet verdedigen.
    • Een achterliggende piloot kan uiteraard beslissen om even in te houden, zodat die zonder verkeer verdere best laps kan nastreven.

    Deze regel hanteren we om zoveel mogelijk het onderlinge race gevoel te bevorderen (en iedereen de fair play nuances aan te leren).

6. Inhalen Outdoor :

  • Op outdoor circuit gedeeltes tikken we nooit intentioneel andere karts aan.

    • Outdoor circuit gedeeltes zijn gebruikelijk voldoende breed en snel om verschillende lijnen te kunnen rijden.

    Deze regel hanteren we om onnodige conflicten te vermijden (en iedereen op deze circuit gedeeltes veilig en clean te leren inhalen).

7. Inhalen Indoor :

  • Op indoor circuit gedeeltes mag een snellere achterliggende kart een tragere voorliggende kart enkel op eenzelfde recht stuk 2 keer duidelijk achteraan licht(!) aantikken.

    • Indoor circuit gedeeltes zijn niet altijd even eenvoudig om in te halen.
    • Duwen is niet aantikken.

    Deze regel hanteren we om onduidelijkheid te vermijden.

Top